E-bikes kennen verschillende soorten accu’s, die het beste gegroepeerd kunnen worden in accu’s van nikkel of accu’s van lithium. Loodaccu’s zijn niet meer van deze tijd en niet meer te krijgen.

  • Nikkel accu’s.
    De Nikkel Cadmium (NiCd) is vanwege milieubelasting geheel vervangen door NiMH accu’s en alleen nog in tweedehands fietsen te vinden. Een Nikkel Metaal Hydride (NiMH) accu is een betaalbare accu met een hoge energiedichtheid en kan goed tegen wisselende vermogensafgiften. De levensduur van NiMH accu’s is niet zo goed als de oude NiCd of de Lithium Accu’s. Ook kunnen ze slecht tegen temperatuurschommelingen en ontladen de accu’s zichzelf, ook als u de accu niet gebruikt.

In kort: vaker laden, minder lange levensduur, goedkoop

  • Lithium Accu’s.
    Lithium accu’s zoals Li-ION en LiFePo4 zijn veel lichter in gewicht en hebben een grotere capaciteit dan de nikkel accu’s. Ze hebben minder last van zelfontladen en zijn sneller opgeladen. Ze zijn nog wel erg prijzig in vergelijking met de NiCd accu’s

Een nieuwe accu voor een e-bike is een grote aankoop, die je niet te licht moet nemen. Mensen zijn vaak verrast bij de hoge aankoopkosten of de levensduur van een accu is korter dan gedacht. Volgens onderzoek van de ANWB blijkt dat zowel “nikkel-metaalhydride als lithium-ion accu’s bij goed onderhoud en regelmatig gebruik een levensduur hebben van vijf tot zeven jaar en dat een kilometrage van 8.000 tot 12.000 kilometer geen zeldzaamheid is”.

De meest veel voorkomende klacht is de accuradius. Mensen klagen dat ze met een volle batterij niet de afstand halen als aangegeven bij aankoop. Maar de aangegeven radius is onder perfecte omstandigheden, die je normaal niet bereikt. Externe factoren die de accuradius kunnen beïnvloeden zijn de snelheid of stand die gebruikt wordt, de belading op de fiets (gewicht), de weerstand van wind, de ondergrond en bandenspanning. Zelfs de temperatuur kan de radius beïnvloeden. Oudere accu’s hebben een verminderde radius bij koud weer.

Onder goed onderhoud valt regelmatig gebruik, binnen stallen als het buiten koud is, direct opladen als de accu leeg is en diepontlading voorkomen.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *